Når én person gør en kæmpe forskel
1 ½ års skolefravær, en udredning og en diagnose var udgangspunktet – og en plan for fremtiden skulle forme sig. I sådan en situation betyder én persons faglighed og personlighed alt for at lykkes.
Vi møder Morten som kontaktperson for vores dreng – som efter en lang, hård periode skal tilbage til et skoletilbud, hvor han kan udvikle sig socialt og fagligt. Morten har været en stor årsag til, at vi har fået vendt en negativ spiral til en positiv, langsigtet udvikling – tilbage til almen skole og en fremtid uden isolering på værelset.
Morten kommer med oprigtig interesse, tålmodighed og accept af, at verden kan se meget forskellig ud. En forståelse for at mange kan lykkes, hvis blot man føler sig ok – selvom man ikke kan og gør som alle andre. Fokus på de positive egenskaber som alle besidder. Fokus på at trives man som barn og føler sig i et fællesskab – så kommer de gode relationer, indlæring og følelsen af at lykkes.
Samtidig med en venlig hånd i ryggen er der også fokus på at korrigere den adfærd som ikke fremmer trivslen. Ikke som irettesættelse, men som et grundlag for at lære. Forstå sine reaktioner og vælge bedre alternativer.
Morten har bidraget til at vores dreng har fået forståelse og accept af hvem han er. Han er blevet klogere på livet og bedre til at håndtere det.
I en årrække har jeg som supervisor fået lov til at se og følge Mortens arbejde indenfor pædagogiske samt specialpædagogiske felt.
Morten har en helt særlig evne til at skabe en tryg, sund og tillidsfuld relation til børn og unge. Han ser det enkelte menneske med et nærvær og en nysgerrighed, der gør at børn/unge får mod til at prøve nyt og dermed får ny viden om sig selv og kan agere mere hensigtsmæssigt i et ellers turbulent og svært liv.
Jeg har været vidne til at Morten igen og igen danner trygge og nærende relationer til børn og unge, der har det allersværest med den betydning, at den enkelte vokser og udvikler sig i positiv retning i såvel trivsel som i sociale relationer.
Morten arbejder med og udarbejder pædagogiske og brugbare redskaber, der giver mening både for den enkelte men også i gruppesammenhænge.
Jeg medgiver Morten mine allerbedste anbefalinger.
Vi har været i et forløb hos Morten, og har kun positive ting at sige. Han er meget behagelig at snakke med, både for børn og voksne. Han er ekstremt tålmodig og giver sig rigtig god tid til at lytte. Og så kom han med en masse gode redskaber til hvordan vi bedst muligt kan hjælpe vores barn med de
problemstillinger der er. Både med det der er nu, men også hvis der skulle blive noget i fremtiden.
Vi vil til enhver tid anbefale ham til andre!
“Jeg tror på, at man skal gå ind i helheden
for at opnå forståelsen”
Uddannelser & kurser
Socialpædagog
Uddannet socialpædagog fra VIA i Holstebro, retning under uddannelsen har været indenfor social og specialområdet, hvor jeg skrev min bachelor omkring udsattes mulighed for inklusion i fællesskaber.
Inklusionsvejleder
Fokus på inklusion i fællesskaber i skole og fritid gennem bl.a. gruppedynamiske forandrings-/forbedringsprocesser. En systemisk narrativ uddannelse der medvirker til at mindske konflikter, utryghed og mistrivsel. Dette styrkes yderligere, af den lange og brede erfaring jeg har indenfor arbejdet med børn og unge i mistrivsel. Uddannelse taget ved seminarer.dk
AKT-vejleder
Supervision (Maturana)
KRAP
En teoretisk og metodisk uddannelse i de kognitive behandlingsformer samt i det ressourcefokuserede menneske- og behandlingssyn. Derudover er den inspireret af en lang række andre metoder og teorier bl.a. i den systemiske teori i adfærdspsykologien hos ICDP og Marte Meo. Grunduddannelse taget ved KRAP.
Kurser
For at fylde ovenpå uddannelse har jeg i tidens løb taget en lang række mindre kurser, såsom kursus i ADHD, angst og depression, skolevægring, selvskadende adfærd, autisme, personlig indstilling og indsigt, samarbejde og relationer, tilknytningsadfærd og mental sundhed.
Erfaring
Jeg brænder for at hjælpe mennesker, der har det svært. Jeg har lagt min energi og tid i børn og unge samt deres familier. Jeg har igennem de sidste 15 år arbejdet med børn og unge hvor udfordringer grundet f.eks. mobning, ADHD, angst eller lignende har været en klods om benet på barnet og skabt utryghed og mistrivsel såvel for barnet men ofte også for familierne/netværket omkring barnet.
Jeg har bl.a. arbejdet på skoler som støtte til enkelte elever eller i hele klasser, derudover har jeg haft forløb med grupper af socialt udsatte unge, hvor de er kommet styrket ud og hjulpet dem over i nye fællesskaber, så udviklingen fortsætter med at blomstre, og nye mønstre bliver skabt.
I en årrække har jeg haft projekter i Afrika med frivilligt arbejde, faciliteret undervisning og selv undervist lokalt i Afrika omkring bl.a. vestlig pædagogik, autismespektre forstyrrelse og diagnoser set ud fra et specialpædagogisk perspektiv.
Jeg har i flere år været tilknyttet psykiatrien og arbejdet med borgere med psykisk og fysisk funktionsnedsættelser.
De senere år har jeg superviseret personaleteams, omkring udfordringer de møder i deres arbejde.